Tiedote: Yhteydenotot palveluseteleihin liittyen sekä palveluntuottajan valinta portaalissa

Palveluseteliin liittyvät muutokset ja tuottajan valinta palvelusetelille

Palse.fi:n palveluntuottajien teknisen tuen kautta ei voi varata aikaa palvelusetelin palveluntuottajalle, eikä teknisen tuen kautta voida myöskään tehdä muutoksia asiakkaalle myönnetylle päätökselle. Alla koottuna vastauksia yleisimpiin kysymyksiin palveluseteleille tehtävistä muutoksista, sekä ohje palveluntuottajan hakuun ja ajanvaraukseen. Tarkemmat käyttöohjeet portaalin käyttöön löydät Ohjeet ja asiointi-sivulta.

Mistä löydän minulle myönnetyn palvelun tiedot ja pääsen vertailemaan palveluntuottajia?

Pääset tarkastelemaan sinulle myönnettyjä palveluita ja päätöksiä kirjautumalla ensin sisään palse.fi-portaaliin.

Kirjautumisen jälkeen sinulle avautuu palse.fi-portaalin etusivu. Etusivun vasemmassa reunassa olevasta valikosta, Palvelusetelit ja maksusitoumukset -otsikonalta, valitse kohta Omat päätökset.

Tämän jälkeen avautuu näkymä, jossa on listattuna kaikki sinulle myönnetyt päätökset.
Avaa päätöksen tiedot klikkaamalla myönnettyä palvelua. Pääset vertailemaan palveluntuottajia klikkaamalla painiketta Etsi ja vertaile palveluntuottajia.   

Löysin sopivan palveluntuottajan, mistä varaan ajan valitsemaani palveluun?

Ajanvaraus tehdään suoraan valitsemasi palveluntuottajan, kuten lääkäriaseman, ajanvarauksesta. Aikaa ei voi varata suoraan palse.fi-portaalin kautta. Portaalin kautta ei voi myöskään muuttaa tai perua varattua aikaa. 

Miten palvelusetelipäätöksen aktivoinnin saa peruttua?

Palvelusetelipäätöksen aktivointia ei voi peruuttaa palse.fi-portaalissa. Palvelusetelin aktivoinnin peruminen tehdään myöntävän tahon (hyvinvointialue, kaupunki tai kunta) toimesta. 

Päätöksen aktivoinnin perumiseen liittyvissä kysymyksissä palveluntuottajan tulee olla yhteydessä päätöksen myöntäneeseen organisaatioon.

Mistä saan uuden palvelusetelin tai jatkan palvelusetelin voimassaoloa?

Palveluseteleiden myöntäminen ja palveluseteleiden hallinta tapahtuu aina palvelun myöntävän organisaation, eli kunnan, kaupungin tai hyvinvointialueen toimesta.

Palvelun myöntävä organisaatio myöntää palvelusetelin tapauskohtaisesti organisaation oman ohjeistuksen mukaisesti, joten mahdollisuutta palveluseteliin tai palvelusetelin voimassaolon jatkamiselle tulee tiedustella palvelusetelin myöntäneeltä taholta.