Portaaliuutiset

Huoltokatko - Serviceavbrott 18.8.2017

Portaalissa huoltokatko 18.8.2017 02:00 - 06:00.
Serviceavbrott i portalen 18.8.2017 02:00 - 06:00.

HUS:n palvelusetelit siirretty kansalliseen palse.fi -palveluportaaliin - HUS servicesedlar flyttade till den nationella palse.fi –serviceportalen

HUS:n oma palveluseteliportaali on yhdistetty kansalliseen palse.fi -palveluseteliportaaliin https://palse.fi.

HUS egen servicesedelportal har slåtts ihop med den nationella palse.fi -servicesedelportalen https://palse.fi.

Sähköisen allekirjoituksen ja iPostin hyödyntäminen Vaasan sairaanhoitopiirissä

Vaasan sairaanhoitopiiri hyödyntää päätöksentekoprosessissa kahta toistaan täydentävää toiminnallisuutta: sähköistä allekirjoitusta sekä päätösten automaattista postitusta iPostin kautta. Yhdessä käytettynä toiminnallisuudet mahdollistavat sairaanhoitopiirille täysin paperittoman päätösten hyväksynnän ja käsittelyn.

Sähköinen allekirjoitus on käyttäjän kannalta nopeaa ja helppoa, eikä allekirjoitus ole väärennettävissä. Järjestelmään jää luotettava merkintä asiakirjan allekirjoittajasta ja allekirjoituksen ajankohdasta. Luotettavuutta lisää se, että sähköisesti allekirjoitettu päätös muuttuu tietyiltä perustiedoiltaan lukituksi.

Effector tuottaa sähköisesti allekirjoitetusta päätöksestä PDF-muotoisen aineiston, joka lähetetään iPost-palveluun. Kullekin päätöstyypille voidaan rakentaa oma päätöspaketti eli määritellä, mitkä liitedokumentit päätöksen mukana lähetetään ja se, lähetetäänkö paketti asiakkaalle ja/vai tuottajalle.

VSHP:n kokemusten mukaan:

  • Sähköinen allekirjoitus säästä aikaa, kun paperiversiota ei tarvitse lähettää allekirjoitettavaksi. Aiemmin ongelmia aiheutti se, että osa sihteereistä istuu eri rakennuksessa kuin allekirjoittajat ja lisäksi osa allekirjoittajista on vain osapäiväisesti paikalla. Sähköisen allekirjoituksen myötä sijaisten ei myöskään tarvitse loma-aikoina muistaa tai tietää onko lähetettäviä tai allekirjoitettavia päätöksiä.
  • iPost tuo suuren avun, kun koko kirjepaketti lähtee kerralla, eikä liitteitä tarvitse tulostella ja postittaa erikseen. Automaattinen postitus säästää aikaa ja selkiyttää sihteerien työtä.
  • Kokonaisuudessaan päätöksentekoprosessi on sujuvampi ja nopeampi; päätös on potilaalla nopeammin käytettävissä.

Kumpikin toiminnallisuus voidaan ottaa käyttöön vaiheittain toimipiste- ja päätöslajikohtaisesti. VSHP:ssa toiminnallisuudet ovat tällä hetkellä käytössä keskussairaalassa ja käyttökohteita ovat palvelusetelit sekä henkilökohtaisten apuvälineiden, kuntoutuksen ja sairaanhoidon maksusitoumukset.

Lisätietoja:
Pirjo Pylkkä, Vaasan sairaanhoitopiiri
p. 06 213 2413, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 
Niina Uolamo-Paakkonen, kehitysjohtaja, Polycon Oy
p. 040 519 3934, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

HUS:n kokemuksia laskimokirurgian sähköisistä palveluseteleistä

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on hallinnoinut laskimokirurgian palveluseteliprosessia sähköisesti Effector Palvelusetelit -järjestelmän kautta nyt vuoden. Aiemmin HUS myönsi laskimokirurgian palveluseteleitä potilastietojärjestelmänsä kautta.

Laskimokirurgiassa on käytössä kaksi eri palveluseteliä; Laskimovajaatoiminnan ensiarvio ja poliklininen tutkimus sekä Laskimovajaatoiminnan lämpökatetrihoito, jota myönnetään joko yhdelle tai kahdelle jalalle. Palveluntuottajia on mukana kolme ja palvelusetelin saaneen potilaan asema on varsin hyvä; potilaalle voidaan tarjota aikaa viikon sisällä. Ensimmäiset ensiarvion palvelusetelit myönnettiin 3.6.2016 ja tähän mennessä hyväksyttyjä palvelusetelipäätöksiä on 629 kappaletta. Hyväksyttyjä lämpökatetrihoidon palveluseteleitä puolestaan on 154 kappaletta. Niitä alettiin myöntää hieman myöhemmin, lokakuussa 2016.

Palveluseteliprosessi on HUS:n työntekijöiden kannalta mahdollisimman automatisoitu. Effectorin ja HUS:n potilastietojärjestelmän Uranuksen välille luotu integraatio mahdollistaa sen, että potilastietojärjestelmän palvelusetelijonoon asetetulle potilaalle luotuu automaattisesti palvelusetelipäätös Effectoriin. Vastaavasti jonosta poistetun potilaan palvelusetelipäätös muuttuu perutuksi. Enfon-integraatio puolestaan helpottaa päätösten postitusta; Effectorissa hyväksytyt palvelusetelipäätökset lähtevät automaattisen postituksen kautta potilaille tarvittavine liitedokumentteineen.

HUS:n sisäisessä palautekyselyssä varmistui, että käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä uuteen prosessiin:
"Mielestäni tämä sähköinen on nopeampi ja helpompikin. Vanhalla systeemillä eri aikana tehtäviä työvaiheita oli monta ja niiden hallinnoiminen vei resursseja."

Kuntouttavan työtoiminnan palvelusetelipalvelun palveluntuottajahaku aukesi Eksotella

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri avasi palveluntuottajahaun uuteen palvelusetelipalveluun maanantaina 12.6.2017. Haussa haetaan palveluntuottajia syyskuussa alkavaan kuntouttavan työtoiminnan palvelusetelipalveluun. Palveluntuottajahaku on jatkuva. Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelu, jota säätelee laki kuntouttavasta työtoiminnasta. Sen mukaan yritykset eivät voi tuottaa kyseistä palvelua, vaan palveluntuottajina voivat toimia kolmannen ja julkisen sektorin toimijat. Eksotella on ennestään palvelusetelipalveluita omaishoidossa, tehostetussa kotisairaanhoidossa, lapsiperheiden kotipalvelussa sekä henkilökohtaisessa avussa.

Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on ehkäistä työttömyyden aiheuttamia kielteisiä vaikutuksia asiakkaan toimintakykyyn, vahvistaa asiakkaan elämän- ja arjenhallintaa sekä työ- ja toimintakykyä ja ehkäistä syrjäytymistä tarjoamalla mahdollisuutta työtoimintaan ja muihin palveluihin. Palvelun järjestäminen perustuu aktivointi- tai monialaiseen työllistymissuunnitelmaan, joka laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Palvelusetelin käyttöönotolla halutaan tuottaa asiakkaille valinnanvapautta kuntouttavan työtoiminnan palveluntuottajan osalta, lisätä asiakkaiden motivaatiota palveluun sekä luoda uudenlaisia yhteistyömuotoja järkevästi ja laadukkaasti. Palveluseteli tarjoaa ostopalvelukilpailutusta kevyemmän vaihtoehdon palvelujen hankintaan ja tuottamiseen.

Lisätietoja:
Tuula Kähäri, palvelupäällikkö, sosiaalinen työllistäminen ja verkostoyhteistyö, Eksote
p. 040 513 6610, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Leila Korte, ostopalvelukoordinaattori, sosiaalinen työllistäminen ja verkostoyhteistyö, Eksote
p. 040 146 3242, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 
Paula Nieminen, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeiluun hyväksytty toinen palveluntuottaja

Jyväskyläläinen Medics24 on hyväksytty palveluntuottajaksi Jyväskylän avosairaanhoidon ja sosiaaliohjauksen valinnanvapauskokeiluun. Medics24 tarjoaa online-lääkäripalveluja ja avaa valinnanvapauskokeilua varten myös terveysasematoimipisteen keskusta-alueelle. Tähän asti Jyväskylän kokeilussa on ollut mukana yksi palveluntuottaja, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy. (Jyväskylän kaupunki 24.5.2017)

Verkossa tarjottavat lääkäripalvelut edustavat digitaalisuutta, joka on yksi valtakunnallisen valinnanvapauskokeilun tavoitteista (Jyväskylän kaupunki 5.5.2017). Sosiaali- ja terveysministeriön uutisessa Virtuaalivastaanottoja ja valinnanvapautta erityisasiantuntija Teemupekka Virtanen korostaa, että digitaaliset palvelut eivät poista olemassa olevia palveluja, vaan tarjoavat uuden tavan niille, jotka sitä haluavat ja pystyvät käyttämään. ”Sähköisiä palveluita käyttävät saavat palvelunsa ajasta ja paikasta riippumatta silloin, kun niitä tarvitsevat.”, toteaa Virtanen.

Digitaalisisten terveyspalveluiden käytöstä on positiivisia kokemuksia jo esimerkiksi työterveyshuollon kontekstissa. Suomalainen työterveyspalveluyritys Heltti uutisoi, että vuoden 2016 aikana 76 % sen liki 16 000 hoitotapahtumasta hoidettiin etänä (Heltti 22.3.2017). Lukua vahvistaa myös Diacor, jonka etävastaanottoa kehittävien lääkäreiden mukaan jopa 75 % vastaanotoista voidaan hoitaa etänä (Diacor 24.1.2017). Mahdollisuus käyttää digitaalisia palveluja madaltaa asiointikynnystä, jolloin terveysongelmiin päästään kiinni aiempaa nopeammin ja aikaisemmassa vaiheessa (Heltti 6.4.2017).

Valinnanvapauskokeilut lähteneet hyvin liikkeelle

Sosiaali- ja terveysministeriö tiedottaa, että hallituksen Palvelut asiakaslähtöiseksi -kärkihankkeeseen kuuluvat valinnanvapauskokeilut ovat lähteneet hyvin liikkeelle. Kokeilu on toistaiseksi keskittynyt asiakkaan avosairaanhoidon palveluihin eli lääkäri- ja sairaanhoitajavastaanottoihin sekä sosiaaliohjaajan ohjaus- ja neuvontapalveluihin.

Kokeilussa kerätään tietoa eri näkökulmista; yhtenä näistä ICT-ratkaisujen toimivuus. Valinnanvapausmallin toteuttamisessa tarvittavaa tietojärjestelmäkokonaisuutta ei ole ollut missään valmiina, joten ICT-ratkaisujen suunnittelu ja toteutus ovat vaatineet runsaasti työtä ja ennakoitua enemmän aikaa kokeilun käynnistämisessä. (Sosiaali- ja terveysministeriö)

Polyconin Effector Palvelusetelit -järjestelmää hyödynnetään Jyväskylän valinnanvapauskokeilun hallinnoinnissa. Tarvittavat toiminnallisuudet toteutettiin järjestelmään nopeasti ja valinnanvapauskokeilu pääsi alkamaan suunnitellun aikataulun mukaisesti viisi viikkoa hankintapäätöksen tekemisen jälkeen.

Effectoriin toteutettiin valinnanvapauskokeilua varten mm. yksityisen palveluntuottajan kapitaatiopohjainen laskutus, Effica-integraatio valintatiedon välittymiseksi, VRK-integraatio, jotta järjestelmässä on jatkuvasti ajantasainen tieto kokeilualueella asuvista sekä automaattinen päätösten hallinnointi. Effectorin ja Baswaren välinen integraatio mahdollistaa laskujen pitkälle automatisoidun käsittelyn.

Järjestelmän asiakkaille suunnattuun palse.fi -portaaliin toteutettiin integraatiot sekä suomi.fi tunnistautuminen että asiointivaltuudet -palveluihin asiakkaiden sähköisen asioinnin mahdollistamiseksi. Palse.fi -portaalia laajennettiin myös mahdollistamaan asiakaspalautteen sähköinen kerääminen; palautetta kerätään erityisesti koskien palveluntuottajavaihdon syytä. Sähköisesti kerätyt palautteet ovat raportoitavissa joustavasti kokeilun aikana esimerkiksi ikäryhmittäin ja terveysasemittain.

Lisätietoja:
Niina Uolamo-Paakkonen, kehitysjohtaja, Polycon Oy
p. 040 519 3934, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Silmälääkärin tutkimuksen ja hoidon palveluseteli käyttöön Satakunnan sairaanhoitopiirissä

Satakunnan sairaanhoitopiiri on laajentanut sähköisen palvelusetelin käyttöä silmälääkärin tutkimuksen ja hoidon palveluseteliin. Palveluntuottajahaku avautui palse.fi -portaalissa 15.5.2017 ja on jatkuva. Palvelusetelin arvo on 55 euroa ja asiakkaan maksettavaksi jäävä omavastuuosuus on korkeintaan keskussairaalan perimän polikliinisen asiakasmaksun suuruinen, 36 euroa.

Palvelu sisältää silmätautien erikoislääkärin tutkimuksen silmäsairauden tai sen epäilyn selvittämiseksi, lääke- tai muun annettavan hoidon määräämisen sekä tarvittaessa lähetteen jatkohoitoon. Tarkemmat palvelua koskevat sisältövaatimukset sekä yksityisen palveluntuottajan hyväksymiselle asetetut kriteerit on määritelty sääntökirjassa, joka löytyy palse.fi -portaalista.

Palse.fi -portaali mahdollistaa palveluseteliprosessin kannalta oleellisten tietojen luotettavan liikkumisen osapuolten välillä. Palveluntuottaja saa asiakkaan lähetetiedot näkyviin palse.fi -portaalissa heti palvelusetelin aktivoimisen jälkeen, eikä lähetetietojen välittäminen palveluntuottajalle ole asiakkaan vastuulla.

Vastaavasti palveluntuottajan kirjaama hoitopalaute välittyy sairaanhoitopiirin käyttöön lähes reaaliaikaisesti. Hoitopalaute kuuluu olennaisena osana silmälääkärin tutkimuksen ja hoidon palveluseteliin. Palveluntuottajien on mahdollista palse.fi -portaalin kautta antamansa kirjallisen hoitopalautteen mukana lähettää sairaanhoitopiirille myös liitetiedosto, esimerkiksi kuva.

Lisätietoja:
Jarna Leppäniemi, osastonsihteeri, Satakunnan sairaanhoitopiiri
p. 044 707 9353, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Paula Nieminen, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Haku avattu Soiten vaikeavammaisten palveluasumisen palveluntuottajille

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä (Soite) laajentaa sähköisen palvelusetelin käyttöä vaikeavammaisten palveluasumisen palveluseteliin. Palveluntuottajat voivat hakeutua mukaan palvelusetelitoimintaan täyttämällä hakemuslomakkeen palse.fi -portaalissa.

Jyväskylän valinnanvapauskokeiluun uusi tuottajahakemus

Jyväskylän kaupunki tiedottaa, että avosairaanhoidon ja sosiaaliohjeuksen valinnanvapauskokeiluun on saapunut uusi palveluntuottajahakemus. Hakemuksen on jättänyt jyväskyläläinen online-lääkäripalveluja tarjoava Medics24. Yritys avaa valinnanvapauskokeilua varten myös terveysasematoimipisteen keskusta-alueelle. Hakemus käsitellään Jyväskylän kaupungin perusturvapalveluissa 12. toukokuuta mennessä.

Medics24:n tuottama palvelukokonaisuus kattaa kokeilun ehtojen mukaisesti asiakkaan avosairaanhoidon palvelut eli lääkäri- ja sairaanhoitajavastaanotot sekä sosiaaliohjaajan ohjaus- ja neuvontapalvelut. Valintaan sisältyvät myös vastaanottopalveluun liittyvät tutkimukset, kuten laboratorio- ja röntgenpalvelut.

Jyväskylän kokeilussa on tällä hetkellä mukana yksi palveluntuottaja, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy. Palveluntuottajahaku on jatkuva eli yritykset voivat hakeutua mukaan kokeilukauden ajan vuoden 2018 loppuun saakka. Tähän mennessä vaihto-oikeuttaan on käyttänyt noin 1500 asiakasta.

Lue koko tiedote Jyväskylän kaupungin sivuilta.