Polycon

Vastauksia palveluntuottajien usein kysyttyihin kysymyksiin

Rekisteröityminen, kirjautuminen ja käyttäjätunnukset

Käyttöoikeuksien lisäys- tai poistopyynnöt tulee ohjata yrityksen hallinnolliselle palse.fi- pää- tai vastuukäyttäjälle.  

Palse.fi-portaaliin rekisteröitynyt yritys on vastuussa yrityksen portaalikäyttäjien käyttäjätunnusten ja -tietojen ylläpidosta sekä lisäämisestä. 

Käyttöoikeuksien lisäys- tai poistopyynnöt tulee ohjata yrityksen hallinnolliselle palse.fi- pää- tai vastuukäyttäjälle.  

Palse.fi-portaaliin rekisteröitynyt yritys on vastuussa yrityksen portaalikäyttäjien käyttäjätunnusten ja -tietojen ylläpidosta sekä lisäämisestä. 

Käyttäjätunnusta ei voi muokata jälkikäteen. Jos käyttäjätunnuksessa on virhe, tai käyttäjätunnusta on tarve muuttaa esim. nimenmuutoksen jälkeen, täytyy käyttäjälle avata uusi käyttäjätunnus. Tämän jälkeen aiemman käyttäjätunnuksen voi passivoida. 

Pyydä yrityksesi hallinnollista käyttäjää tarkastamaan, että käyttäjätunnuksellesi on valittu kirjautumistavaksi varmennekorttikirjautuminen, sekä että käyttäjätiliin liitetyn varmennekortin numero on oikein.

Jos nämä tiedot ovat oikein, ole yhteydessä portaalin tekniseen tukeen portaali@palse.fi. Ongelman ratkaisemisen nopeuttamiseksi, liitäthän viestiin mahdollisen kuvan virheilmoituksesta.  

Kun lisäät uuden käyttäjän, näkyy käyttäjän matkapuhelinnumeron kohdalla teksti Matkapuhelinnumero on vahvistamatta. Matkapuhelinnumeron vahvistaminen tapahtuu käyttäjän ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. 

Jos uusi käyttäjä lisätään yrityksen rekisteröinnille ennen kuin yritys on hakeutunut palveluntuottajaksi tai saanut täytettäväkseen sopimuksia, tapahtuu puhelinnumeron vahvistaminen käyttäjätiedoista.

Uuden käyttäjän tulee kirjautua omalle käyttäjätunnukselleen ja valita sen jälkeen portaalin etusivun valintanauhasta kohta Yrityksen tiedot. Tämän jälkeen Yrityksen tiedot -sivun vasemmalla olevasta valikosta valitaan kohta Omat tietoni, ja käyttäjä pääsee vahvistamaan puhelinnumeronsa Matkapuhelinnumero -kentän alta, kohdasta Vahvista nyt!

Voit tilata sähköpostiisi salasananvaihtolinkin kirjautumisnäkymän linkistä Unohditko salasanasi? Vaihtoehtoisesti voit pyytää yrityksenne hallinnollista portaalikäyttäjää vaihtamaan käyttäjätunnuksellesi väliaikaisen salasanan.

Jos kirjautumisen jälkeen aukeaa ’500 – internal error’ -sivu, on syynä todennäköisesti vanhentuneen linkin tai kirjanmerkin kautta portaaliin siirtyminen. Kokeile kirjautumista uudelleen kirjoittamalla selaimen osoitekenttään palse.fi, ja siirry sitten kirjautumissivulle etusivun Kirjaudu sisään – ja Yritykset ja organisaatiot -painikkeiden kautta.

Päätökset, tapahtumakirjaukset ja hoitopalautteet

Tarkasta ensin onko päätösnumero kirjoitettu hakuun oikein ja että sitä haetaan oikean organisaation alta. Jos nämä tiedot ovat oikein, ole yhteydessä päätöksen myöntäneeseen organisaatioon, joka voi tarkastaa päätöksen tilan ja voimassaolon. 

Jos tapahtumakirjausta tallennettaessa tulee ilmoitus ’Palvelutapahtuma pitää syöttää x päivän sisällä tapahtumasta’, on päätöksen myöntäjäorganisaation määrittelemä takaraja tapahtumien kirjaamiselle ylittynyt.  

Palveluntuottajan pitää olla yhteydessä myöntävään organisaatioon, joka voi oman harkintansa mukaan avata tapahtumien kirjausikkunaa laajemmalle ajalle. 

Hoitopalautteen peruminen tapahtuu aina myöntäjäorganisaation toimesta. Organisaatiokohtaiset yhteystiedot löytyvät kyseiseen palveluun liittyvältä sopimukselta tai hakemukselta 

Palvelusetelipäätöksen aktivointia ei voi peruuttaa palse.fi-portaalissa. Palvelusetelin aktivoinnin peruminen tehdään myöntävän tahon (hyvinvointialue, kaupunki tai kunta) toimesta. 

Päätöksen aktivoinnin perumiseen liittyvissä kysymyksissä palveluntuottajan tulee olla yhteydessä päätöksen myöntäneeseen organisaatioon.

Laskuviitteet ja hinnanmuutokset

Palvelussa on käytössä laskutusväli (useimmiten 2vko tai 1kk) ja edellinen laskuviite on jo muodostettu tämän laskutusvälin rajoissa 

Jos palvelussa on käytössä laskutusväli, niin palveluntuottajan kuuluu muodostaa vain yksi koontilaskuviite, jossa ovat kaikki kyseisen palvelun tai palveluntuottajan toimipisteen asiakkaiden tapahtumakirjaukset koottuna.

Jos palauttamaton hoitopalaute estää laskuviitteen muodostamisen, niin silloin organisaatio on määritellyt laskutuksen ehdoksi palvelupalautteen lähetyksen. Palaute pitää kirjata ja lähettää vasta, kun viimeinen tapahtumakirjaus on lisätty päätökselle.  

Jos kyseessä on kertaluontoisesti myönnettävä palvelu, määräytyy palvelun hinta päätöksen myöntämisajankohdan mukaan. Jos päätös on myönnetty ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa, nousee päätökselle palvelun hinnaksi ns. vanha hinta huolimatta siitä, onko kyseessä päätöksen ensimmäinen käynti.  

Palveluntuottajaksi rekisteröityneen yrityksen pitää huolehtia, että portaalin käyttäjillä on tiedoissaan ajantasaiset yhteystiedot, jotta ilmoitus hintojenmuutoksen ajankohdasta tulee varmasti perille, sillä palveluntuottaja voi päivittää hintojaan vain myöntävän organisaation määrittelemänä muutosajankohtana. Myöskään virheellisen hintatiedon muutos ei ole mahdollista ennen seuraavaa hinnanmuutosajankohtaa.

Palvelusetelin myöntävä organisaatio määrittää, kuinka usein palvelusetelin hintoja saa muuttaa. Kun hintojen muutos on mahdollista, saat siitä sähköpostiisi ilmoituksen. Viestissä kerrotaan, mihin mennessä hintojen muutos tulee tehdä.