Uutiset

Palse.fi -asiointipalvelun rajapinta yksityisille palveluntuottajille on valmistunut

Helsingin ja Vantaan kaupunkien sähköinen palvelusetelitoiminta siirtyy kevään aikana Effector Palvelusetelit -järjestelmään. Effector on nykyaikainen, luotettava ja helppokäyttöinen palvelusetelijärjestelmä, joka tarjoaa kunnalle erinomaiset raportoinnin ja tiedolla johtamisen työkalut.

Effector Palvelusetelit -järjestelmäkokonaisuuteen kuuluva, kansalaisille ja yksityisille palveluntuottajille suunnattu asiointikanava, palse.fi -portaali (www.palse.fi) on alkuvuoden aikana laajentunut vastaamaan järjestelmän kasvavaan käyttöön. Suurimpana kehitysharppauksena on alkuvuonna valmistunut rajapinta, jonka avulla yksityiset palveluntuottajat voivat integroida toiminnanohjausjärjestelmänsä palse.fi -portaaliin.

Rajapinnan kautta on palse.fi -portaaliin siirretty helmikuusta lähtien palvelutapahtumia. Rajapinta mahdollistaa sen, että yksityinen palveluntuottaja suorittaa palvelutapahtumien raportoinnin omassa toiminnanohjausjärjestelmässään, josta ne integraation avulla siirretään palse.fi -portaaliin. Tulpakirjaamisen tarve poistuu ja aikaa jää enemmän asiakaskohtaamisiin.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä myyntitiimiimme, niin kerromme lisää järjestelmäratkaisuistamme ja niiden teille tarjoamista mahdollisuuksista!

Puh. 010 470 9688 

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Hoitotarvikkeiden noutaminen joustavaksi noutoautomaatin avulla

Polycon on kehittänyt yhdessä Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten kanssa hoitotarvikejakeluprosessia entistä asiakaslähtöisemmäksi ja joustavammaksi. Keski-Pohjanmaalla aloitettiin hoitotarvikejakelun kokonaisprosessin uudistaminen loppuvuodesta 2019.

Projektin yhtenä kehityskohteena oli asiakkaan vapauttaminen kapeaksi rajatuista hoitotarvikkeiden tilaus- ja noutamisajankohdista. Uudistuksen myötä asiakkaille mahdollistettiin hoitotarvikkeiden tilaaminen sähköisen palse.fi -portaalin kautta sekä hoitotarvikkeiden noudon aukioloaikoja laajennettiin itsepalvelunoutoautomaattien avulla.

Itsepalvelunoutoautomaateissa noutoajat ovat pidemmät ja asiakas voi tilauksen yhteydessä valita, mistä noutoautomaatista hän haluaa tuotteet hakea. Itsenäisellä tilauksella palse.fi -portaalin kautta ja noutoautomaatista noudolla, tuetaan samalla asiakkaan omahoidon mahdollisuuksia.

Hoitotarvikkeiden noudon siirtyessä osittain noudettavaksi noutoautomaatteihin vapautuu hoitotarvikejakelun henkilökunnan aikaa muihin tehtäviin sekä asiakasjonot hoitotarvikkeiden jakelupisteessä vähentyvät.

Soite valitsi lokerikoiksi Optima Locker –noutoautomaatit, joita toimittaa Optima Solutions Oy. Noutoautomaatit sijoitettiin Keski-Pohjanmaalla terveysasemien aulatiloihin. Effector-hoitotarvikejakelujärjestelmästä toteutettiin toimivat rajapinnat Optima Locker -noutoautomaattiin. Kun asiakas tilaa paketin noutoautomaattiin, saa hän tekstiviestitse noutoilmoituksen, kun paketin voi noutaa automaatista. Mikäli pakettia ei noudeta määräaikaan mennessä, palautuu se takaisin hoitotarvikejakeluun.

Hoitotarvikejakelun kokonaisprosessin hallinnointi tapahtuu Effector Hoitotarvikejakelu -järjestelmässä. Palse.fi -portaalissa tehdyt asiakastilaukset sekä Optima Locker -noutoautomaatin toiminnot ovat suorassa yhteydessä Effector Hoitotarvikejakelu -järjestelmään.

Katso esite: Asiakaslähtöinen hoitotarvikejakelu

Lisätietoja ratkaisuista:

Annika Yli-Jaskari, palvelujohtaja, Polycon Oy

p. 0400 853 147, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Kuntoutuksen maksusitoumusten käyttöönottoprojekti Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä (PPSHP) Oulu, Kempele ja Taivalkoski ovat siirtyneet käyttämään Effectoria kuntoutuksen maksusitoumusten osalta. Käyttöönottoprojekti oli kokonaisuutena mittava ja edelsi kuntakohtaiset erilliset käyttöönottoprojektit.

Oulun kaupungin osalta projekti oli laajin. Effectoriin tuotiin muun muassa 240 Oulun vastuuyksikköä, joita voidaan tällä hetkellä valita lähettäväksi vastuuyksiköksi kuntoutuksen maksusitoumukselle. Hienosäätöä jäi vielä tuotantokäytön aikana tehtäväksi, kuten pieniä lomake- ja järjestelmämuutoksia, jotta kaikkien organisaatioiden tarpeet saadaan täytettyä. Kuntakohtaiset käyttöönottoprojektit kestivät kahdesta kuukaudesta kuuteen kuukauteen. 

Projektin vaiheet

-Tietojen poiminta entisestä tietojärjestelmästä Polyconille.

-Polyconissa luotiin poiminta-aineistosta Excel-taulukot, joihin yhteistyössä kunnan työntekijöiden, PPSHP:n pääkäyttäjien ja Polyconin projektista vastaavan henkilön kanssa määriteltiin kuntouksen palveluntuottajien, toimintayksiköiden ja kuntoutuksen tyyppien (esim. fysioterapia, puheterapia, toimintaterapia) vastaavuudet Effectorissa.

-Kunnan tiedot tuotiin Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Effectorin testiympäristöön.

-Tiedot tarkastettiin, tehtiin tarvittavat muutokset Excel-taulukoihin, jonka jälkeen tiedot tuotiin testiympäristöön uudelleen korjatuilla Excel-taulukoilla.

-Ennen käyttöönottoa uudet tietojärjestelmän käyttäjät koulutettiin.

-Sovittuna ajankohtana entinen tietojärjestelmä asetettiin lukutilaan ja siitä suoritettiin uusi tietojen poiminta.

-Sovittuna aikana Polycon toi tiedot Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Effectorin tuotantoympäristöön ja toimintojen tuotantokäyttö alkoi. 

 

Tiedustelut maksusitoumuksien käyttöönottoprojekteista:

Annika Yli-Jaskari, palvelujohtaja, Polycon Oy

p. 0400 853 147, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Palse.fi -portaalin toimipistehallinnan uudistus

Palveluseteli- ja ostopalveluiden määrän kasvaessa, ja tämän myötä palveluntuottajien kysynnän lisääntyessä, olemme vastanneet palveluntuottajien toiveeseen palse.fi -portaalin sujuvammasta toimipistehallinnasta. Syksyn 2019 aikana olemme uudistaneet palse.fi -portaalin toimipistehallintaa merkittävästi, jotta portaali tarjoaisi palveluntuottajille miellyttävämmän käyttökokemuksen muun muassa palveluntuottajahakemusten ja laskutuksen hallinnoimiseen. 

Tämän uudistuksen myötä palveluntuottajat voivat hallinnoida halutessaan kaikkien toimipisteidensä palvelusetelihakemuksia ja ostopalvelusopimuksia yhden rekisteröinnin alla. Tämä tarkoittaa, että palveluntuottaja voi täyttää useamman rinnakkaisen hakemuksen samaan palveluun, esimerkiksi tapauksessa, jossa jokaisella toimipisteellä on omat hinnat palvelulle.  

Palvelusetelipäätöksen aktivoinnin yhteydessä palveluntuottajalla on mahdollisuus valita, mille toimipisteelle kyseinen päätös aktivoidaan. Tämän myötä palveluntuottaja pystyy kohdistamaan palvelutapahtumakirjaukset aina oikeaan toimipisteeseen. Uudistus auttaa palveluntuottajaa myös laskutuksessa, sillä palveluntuottaja voi halutessaan muodostaa koontilaskuviitteen jokaiselle toimipisteelle erikseen tai muodostaa kaikista toimipisteistä yhteisen palvelukohtaisen koontilaskuviitteen kuten aikaisemmin. 

Myös käyttäjä- ja toimipistehallinta ovat monipuolistuneet. Palveluntuottajalla on mahdollista hallinnoida organisaationsa käyttäjäoikeuksia toimipisteittäin ennestään tuttujen käyttäjäroolien lisäksi. Toimipistehallinnan uudistuksen myötä myös asiakkaiden näkymä palveluntuottajavertailun osalta on selkeämpi ja visuaalisempi. Palveluntuottajalla on mahdollisuus ilmoittaa yksityiskohtaisempia tietoja toimipisteistään sekä lisätä jokaiselle toimipisteelle kuva tai logo. 

Palse.fi -portaalia kehitetään edelleen jatkuvasti ja kevään 2020 aikana on tulossa palveluntuottajien rekisteröintien yhdistämistoiminnallisuus. Tämän avulla pystymme auttamaan niitäkin palveluntuottajia, jotka ovat tehneet rekisteröinnit palse.fi -portaaliin ennen tätä uudistusta, hallinnoimaan jatkossa kaikkien toimipisteidensä asioita yhden rekisteröinnin alla. Tästä toiminnallisuudesta on tulossa tarkempaa tietoa myöhemmin. 

Lisätietoja:

Paula Nieminen, palvelujohtaja

puh. 044 253 5530

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Hoitotarvikejakelun suoratoimitustuotteiden hallinnointi Effectorissa

Perusterveydenhuollon vastuulla on jakaa hoitotarvikkeita niitä tarvitseville. Hoitotarvikkeita eli ilmaisjakelutarvikkeita ovat esimerkiksi diabetestarvikkeet (esim. verensokeriliuskat ja insuliinikynät), haavanhoitotarvikkeet ja avanteen hoidon tarvikkeet. Hoitotarvikkeita voi tyypillisesti noutaa terveyskeskuksen hoitotarvikejakelusta, mutta sellaisten hoitotarvikkeiden osalta, joita jaetaan paljon, on sovittu, että hoitotarvikkeen myyjä eli toimittaja toimittaa ne suoraan hoitotarvikkeita käyttäville asiakkaille, ns. suoratoimituksena.

Effector Hoitotarvikejakelu -järjestelmään kirjataan terveyskeskuksesta jaetut hoitotarvikkeet asiakaskohtaisesti. Järjestelmään voidaan tuoda myös suoratoimituksena toimitetut hoitotarvikejakelut. Silloin Effectoriin tuodaan toimittajien laskut, joissa jokainen kotiin jaettu hoitotarvike, esim. tietyn tyyppinen vaippa, on asiakaskohtaisesti omana jakelurivinään. Effector on opetettu lukemaan toimittajien laskuja ja se tunnistaa asiakkaan, mikäli nimi ja osoite täsmäävät Effectorissa oleviin tietoihin. Mikäli ne eivät täsmää, laskuriville tulee valita asiakas, minkä jälkeen Effector muistaa valinnan ja osaa tuoda sen valmiina seuraavalle laskulle. Laskuriville tulee liittää myös laskutettu hoitotarviketuote järjestelmässä olevaan hoitotarvikkeeseen. Tämäkin liitäntä tarvitsee tehdä vain kerran, minkä jälkeen Effector muistaa valinnan.

Kun lasku on hyväksytty, järjestelmä luo kaikille laskun asiakkaille automaattisesti hoitotarvikejakelupäätökset laskun hoitotarvikkeista, mikäli kyseisillä asiakkailla ei ole laskun hoitotarvikkeille vielä päätöstä ennestään. Samalla järjestelmä luo asiakaskohtaiset hoitotarvikejakelurivit, joissa jakelijana näytetään toimittajan nimi.

Näin myös asiakkaille suoraan kotiin toimitettujen hoitotarvikkeiden tiedot ovat näkyvissä samassa järjestelmässä muiden hoitotarvikejakelujen kanssa. Näin terveyskeskuksen henkilöt, joille on annettu näkyvyydet Effectorin hoitotarviketapahtumiin, saavat paremman kokonaiskuvan ja voivat hyödyntää jakelu- ja päätöstietoja suunnitellessaan asiakkaan jatkohoitoa. Kun kaikkien ilmaisjakelun piirissä olevien hoitotarvikkeiden jakelumäärät ja kokonaiskustannukset ovat yhdessä järjestelmässä, se helpottaa raportointia ja auttaa hoitotarvikejakelutoiminnan talousseurantaa sekä budjetointia. Myös ulkokuntalaisten asiakkaiden (vapaavalinta) hoitotarvikekustannusten laskutusta varten saadaan kaikki kustannukset yhdellä raportilla.

Lisätietoja:

Annika Yli-Jaskari, palvelujohtaja, Polycon Oy

p. 0400 853 147, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Avosairaanhoidon palveluseteli käyttöön Hankasalmella

Hankasalmen kunnan asukkaat ovat marraskuusta 2019 voineet kunnan myöntämän palvelusetelin turvin hankkia avosairaanhoidon palvelunsa julkisen terveysaseman sijaan yksityiseltä palveluntuottajalta. Tätä mahdollisuutta hyödyntää tällä hetkellä noin 800 hankasalmelaista. Yksityisiä palveluntuottajia mukaan toimintaan on toistaiseksi hakeutunut vain yksi, Kunnanlääkärit Hankasalmi Oy.

Avosairaanhoidon palveluseteli otettiin Hankasalmella käyttöön Sosiaali- ja terveysministeriön koordinoiman valinnanvapauskokeilun päättymisen yhteydessä. Avosairaanhoidon palvelusetelitoimintaan sovelletaan samoja periaatteita kuin valinnanvapauskokeilussa. Asiakas saa valita itse haluamansa palveluntuottajan ja palveluntuottaja on velvoitettu tuottamaan asiakkaalle tietyt, ennalta määritellyt avosairaanhoidon palvelut asiakkaan tarpeen mukaan. Palveluntuottaja saa palvelun järjestäjän maksaman kapitaatioperusteisen korvauksen tuottamistaan palveluista.

Vastaavat niin sanotut sote-keskussetelit ovat sote-palvelujen mahdollisena järjestämismuotona jääneet elämään kuntien suunnittelutyössä valinnanvapauskokeilun jälkeenkin. Hankasalmen lisäksi useampi muu kuntatoimija on harkinnut vastaavanlaisen, kunnan jokaiselle asukkaalle automaattisesti myönnettävän palvelusetelin käyttöönottoa.

Hankasalmi hallinnoi avosairaanhoidon palveluseteliään Effector Palvelusetelit -järjestelmän kautta. Järjestelmä mahdollistaa asiakkaiden listautumisvalintojen teon lisäksi muun muassa kapitaatiokorvausten automaattisen laskennan, asiakaspalautteen keräämisen ja toiminnan kattavan raportoinnin.

Lisätietoja:

Paula Nieminen, palvelujohtaja, Polycon Oy

puh. 044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Uusi Tuoteryhmä-taso apuna varastonhallinnassa

Effectoriin on kehitetty uusi toiminnallisuus, jonka avulla laitteiden ja apuvälineiden varastonhallinta on helpompaa. Varastonhallintaan on luotu uusi Tuoteryhmä-taso. Tuoteryhmällä niputetaan tietyn tyyppiset laitteet yhteen tuotemerkistä riippumatta. Tuoteryhmä voi olla esimerkiksi Matalat kävelytelineet tai 40 cm leveät peruspyörätuolit. Tuoteryhmä voi olla luokituskohtainen, mutta se voi niputtaa yhteen myös eri luokkiin kuuluvat laitteet.

Tuoteryhmästä voidaan luoda varastokohtainen saldohälytys, jossa järjestelmä valvoo tuoteryhmän määrää kyseisessä varastossa. Kun määrä laskee hälytysrajan alle, järjestelmä luo automaattisesti uuden tilausehdotuksen, josta luodaan tilaus esim. kulloinkin voimassa olevan kausisopimuksen mukaan.

Kun laitteita tilataan, ne voidaan liittää jo tilausvaiheessa tuoteryhmään. Liitos voidaan tehdä myös silloin, kun laitteita vastaanotetaan. Näin yksilöityjen laitteiden laitekortilla nähdään, mihin tuoteryhmään ne kuuluvat. Järjestelmässä voidaan hakea laitteita rajaamalla haku vain tietyn tuoteryhmän laitteisiin.

Lisätietoja:

Annika Yli-Jaskari, palvelujohtaja, Polycon Oy

p. 0400 853 147, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Vastaanottotarkastustyömääräysten linkitys

Effector tukee työmääräyksen erityisenä lajina vastaanottotarkastustyömääräystä, jota on tarkoitus käyttää uutta laitetta ensi kertaa järjestelmään kirjattaessa. Vastaanottotöille on tunnusomaista, että niitä tehdään urakkana saman toimituksen monille samanlaisille laitteille. Niinpä toisin kuin viankorjauksissa, työt ovat usein niin samankaltaisia, että toistuvan kirjaamisen työmäärää on helpotettu omalla moduulillaan. Toiminnallisuuteen on tehty tuoreimmassa versiossa 4.0.134 parannuksia, jotka vähentävät rutiinikirjaamisen määrää entisestään.

Moduuli mahdollistaa yhden vastaanottotarkastustyömääräyksen ja siihen liittyvien vastaanottopöytäkirjojen kopioinnin usealle saman saapumisen laitteelle. Luonnollisesti mahdolliset ruodusta poikkeavat tapaukset voidaan vielä käsitellä erikseen. Linkitetyssä työmääräyksessä on yksi päätyömääräys, johon muut saman saapumisen laitteiden vastaanottotarkastustyömääräykset linkitetään alityömääräyksiksi.

Kopioitujen työmääräysten huoltorivejä pääsee vielä muuttamaan, mutta selkeyden vuoksi uusien rivien luominen on estetty, mikäli linkitys päätyömääräykseen on yhä voimassa. Vastaanottopöytäkirjat kopioidaan myös soveltuvin osin – perustiedot pysyvät samoina, mutta laitekohtaiset tunnistetiedot luonnollisesti muuttuvat.

Vastaavaa logiikkaa sovelletaan myös sähköturvallisuusmittausten linkittämiseen. Koska nämä ovat aina laiteyksilökohtaisia tietoja, ei mittaustuloksia voida kopioida vastaanottotarkastustyömääräysten kyljessä vaan niitä käsitellään aina itsenäisesti. Mikäli sähköturvallisuusmittaus vaaditaan, on sellaiset toteutettava ennen kuin linkitettykään vastaanottotarkastustyömääräys voidaan kirjata valmiiksi.

Lisätietoja:

Annika Yli-Jaskari, palvelujohtaja, Polycon Oy

p. 0400 853 147, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Effector Mobile tukee hoitotarvikejakelutoiminnan kehittämistä

Polycon on kehittänyt yhdessä Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa hoitotarvikejakeluprosessia entistä asiakaslähtöisemmäksi ja joustavammaksi. Yhtenä keskeisenä kehityskohteena on ollut Effector Mobile -sovelluksen toiminnot. Effector Mobile -sovellukselle on luotu alusta organisaation tai kunnan työntekijöiden käyttötarpeisiin.

Effector Mobile -sovelluksella voidaan kirjata asiakkaalle hoitotarviketilauksia, tarkastella asiakkaiden hoitotarvikejakelupäätöksiä, kirjata hoitotarvikejakeluja sekä käyttää mobiletoimintoja apuna hoitotarvikepakettien kuljetuksessa. Effector Mobile -sovellukseen kirjaudutaan Effector-tunnuksilla ja kaikki sovelluksessa tehdyt toiminnot päivittyvät reaaliaikaisesti Effector-järjestelmään.

Effector Mobile -sovelluksen voivat ottaa käyttöön esimerkiksi kotihoidon tai palvelutalon työntekijät. Työntekijät voivat kirjata asiakkaalle hoitotarviketilauksia kotikäynnin yhteydessä. Työntekijät näkevät tilausta tehdessä, kuinka paljon hoitotarvikepäätöksellä on jäljellä tuotteita, joka taas mahdollistaa oikea-aikaisen reagoinnin esimerkiksi tuotteiden jäljellä olevaan määrään. Kaikki Effector Mobilella tehdyt toiminnot tallentuvat asiakkaan tietoihin Effector-järjestelmään.

Effector Mobile tukee viivakoodin lukemista ja mahdollistaa sovelluksen käyttämisen myös mm. varasto- ja kuljetusprosesseissa. Hoitotarvikepakettien viivakoodi luetaan Effector Mobilella kuljetukseen noudon ja vastaanoton yhteydessä. Viivakoodin lukeminen päivittää asiakastilauksen tilan hoitotarvikejakeluprosessin mukaisesti Effector-järjestelmään ja asiakkaalle portaaliin nähtäville.

Kunnan tai organisaation työntekijät voivat käyttää joustavasti mobilen eri mahdollisuuksia omassa työympäristössä. Mobile-käyttäjän käyttäjäoikeuksia hallinnoidaan Effector-järjestelmässä, jossa jokaiselle käyttäjälle räätälöidään omaan työnkuvaan tarvittavat oikeudet Effector Mobilen toimintoihin.

Lue lisää hoitotarvikejakelusta www-sivuiltamme ja ota yhteyttä!

https://www.polycon.fi/ratkaisut/hoitotarvikejakelu