Uutiset

Yhteisomistuksessa olevien apuvälineiden lainaus osastolle onnistuu Effectorissa osastolainauksella

Sairaalan osastot, poliklinikat ja muut toimintayksiköt hankkivat apuvälineitä potilaiden käyttöön toimintayksikössä oleskelun ajaksi. Perinteisesti kukin toimintayksikkö on hankkinut omat välineensä, mutta viime aikoina apuvälineitä on hankittu toimintayksiköiden yhteisomistukseen ja niitä on ryhdytty kierrättämään toimintayksiköiden kesken. Näin apuvälineet seisovat varastoissa käyttämättöminä vähemmän ja ovat enemmän hyötykäytössä, mikä vähentää uusien apuvälineiden hankintamäärää.

Effector-tietojärjestelmään on luotu Osastolainaus-toiminnallisuus, jonka avulla kirjataan apuvälineiden lainaukset ja palautukset, jolloin tiedetään, missä mikin apuväline kulloinkin on. Lainauksista saadaan raportti, jonka perusteella toimintayksiköitä voidaan laskuttaa lainauspäivien määrän mukaan.

Kun sairaalan henkilökunnalla on käytössään toimikortit ja kun sairaalan käytössä on Effector, jossa on liittymä sairaalan henkilökunnan rekisteriin (Active Directory -integraatio) ja Osastolainaus-toiminnallisuus, apuvälineen kirjaus voidaan suorittaa mahdollisimman yksinkertaisesti. Apuvälinevarastossa tulee olla tietokone, jossa Effectorin pikakäynnistysohjelma on koko ajan taustalla, mikä nopeuttaa järjestelmän avaamista. Kun apuvälineen hakija (esim. hoitaja) tulee varastoon, hän asettaa toimikorttinsa tietokoneen kortinlukijaan, jolloin Effectorin suppea käyttöliittymä käynnistyy automaattisesti. Mikäli hoitajalla ei ole ennestään käyttäjäoikeuksia Effectorissa ja Effector luo Active Directory -integraation avulla käyttäjäoikeudet automaattisesti toimikortin tietojen perusteella ja antaa hoitajalle oikeudet vain tähän suppeaan sovellukseen.

Kun hoitaja lukee viivakoodinlukijalla (joka sujuvoittaa apuvälineiden lainausta ja palautusta, sekä vähentää virhekirjausten mahdollisuuksia) varastossa olevan apuvälineen viivakoodin, Effector luo lainausrivin. Hoitaja valitsee toimintayksikön, johon hän apuvälineen vie lainaan. Kun hän poistaa kortin koneen lukijasta, tiedot tallentuvat.

Kun hoitaja palauttaa välineen, hän asettaa toimikorttinsa lukijaan ja lukee viivakoodinlukijalla lainassa olevan välineen viivakoodin, Effector kirjaa lainan palautetuksi automaattisesti siten, että palautusvarastoksi kirjautuu varasto, jossa palautus tehdään. Lopuksi kortin poistaminen lukijasta tallentaa tiedot. Mikäli viivakoodinlukija ei ole käytettävissä, apuvälineen yksilöintinumeron voi kirjoittaa käsin sille varattuun kenttään. Tietojen tallennus voidaan myös tehdä manuaalisesti Tallenna-painiketta klikkaamalla.

Osastolainauksia voidaan kirjata myös tavallisella Effector-sovelluksella, mikäli hoitajalla on oikeudet Effectoriin laajemminkin. Laajemmalla Effectorilla toimintayksiköiden apuvälineistä voidaan luoda työpyyntöjä huoltoyksiköille.

Haluaisitko kuulla lisää osastolainauksesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista teidän organisaatiollenne? Ota rohkeasti yhteyttä!
Lisätietoja osastolainauksesta antaa:

Marianne Hakkarainen, palvelupäällikkö Polycon Oy
p.050 428 3030, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri siirtyi laajennettuihin palvelusetelitoimintoihin Palse.fi -portaalissa

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri (KHSHP) on hankkinut laajennuksen vanhaan Effector Palvelusetelit -järjestelmäänsä ja siirtynyt vuoden 2019 alusta lähtien laajennettuihin palvelusetelitoimintoihin Palse.fi -portaalissa. KHSHP otti alun perin vuonna 2012 käyttöönsä Effector Palvelusetelit -järjestelmän silloisen suppean version, joka mahdollisti palveluseteleiden myöntämisen ja palveluntuottajarekisterin hallinnan. Nyt käyttöönotetut palvelusetelilaajennukset tarjoavat keinon viedä koko palveluseteliprosessi palvelusetelin myöntämisestä, toteutuneiden palveluiden raportoinnista ja hoitopalautteiden sähköisen keräämisestä aina laskutukseen ja laskunkäsittelyyn asti sähköiseen järjestelmään. Samaa järjestelmää käyttävät Kanta-Hämeen lisäksi muun muassa ESSOTE, HUS, KSSHP ja PSSHP.

Laajennuksien myötä Effector mahdollistaa alueellisen palvelusetelitoiminnan kehittämisen. Tämä tarkoittaa sitä, että alueen terveyskeskukset voivat jatkossa liittyä KHSHP:n laatimiin terapiapalveluihin (fysio-, toiminta- ja lasten puheterapia) ja sääntökirjoihin ja aloittaa tämän myötä sähköisten palveluseteleiden myöntämisen.

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää palvelusetelitoiminnasta ja Effectorin tarjoamista mahdollisuuksista!

Lisätietoja:
Timo Ruotsalainen, palvelupäällikkö Polycon Oy
p.050 365 6213, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 

Effector Mobilen käyttäjäkunta laajentui

Polycon on kehittänyt Effector-tietojärjestelmän rinnalle Android-pohjaisen mobiilisovelluksen, Effector Mobilen. Effector-tietojärjestelmää voidaan nyt käyttää valituin osin älypuhelimilla ja tableteilla, jolloin saadaan mobiililaitteen hyödyt eli liikuteltavuus ja mukana oleva kamera, jolla voidaan myös lukea viivakoodeja. Mobilella täytetään asiakaskunnan toive siitä, että järjestelmää voidaan helposti käyttää työpisteen ulkopuolella, esim. kotikäynneillä. Mobiilisovellus laajentaa Effectorin käyttömahdollisuuksia myös organisaation sisällä, kun järjestelmää voidaan käyttää esim. varastoissa, joissa ei ole tietokonetta käytettävissä.

Mobiilisovelluksen avulla voidaan hakea asiakkaan tietoja. Kela- tai ajokortin viivakoodin luku avaa automaattisesti asiakkaan tiedot. Asiakkaan osoitetta koskettamalla Google Maps avautuu, jolloin reittiohjeet ovat käsillä. Asiakkaan puhelinnumeroa koskettamalla voidaan soittaa asiakkaalle.

Mobiilisovelluksessa näytetään asiakkaalle tehdyt apuvälinevaraukset, apuvälinelainaukset, työmääräykset ja kuljetusmääräykset, sekä voidaan tehdä uusia vastaavia tapahtumia. Apuvälineiden laina-ajan jatkaminen, palauttaminen, poistoesittäminen tai kadonneeksi merkitseminen on kätevää tehdä mobiilisovelluksella. Mobiililaitteella voidaan ottaa valokuvia ja liittää ne apuvälineelle tai työmääräykselle. Lisäksi sovelluksella näytetään asiakkaalle tehdyt päätökset eli maksusitoumukset.

Mobile on ollut pilottikäytössä kahdessa eri organisaatiossa noin kahden vuoden ajan. Tuona aikana sovellusta laajennettiin merkittävästi alkuperäisestä ja siihen on nyt saatu ne apuvälinetoiminnassa tarvittavat toiminnallisuudet, joita mobiililaitteella on mielekästä suorittaa. Vuoden vaihteessa Mobile otettiin tuotantokäyttöön Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä.

Lisätietoja:
Anna-Mari Särkipaju, apuvälinealan asiantuntija, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin ky
p.0400 969 986, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 

Marianne Hakkarainen, palvelupäällikkö Polycon Oy
p.050 428 3030, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri aloitti henkilökohtaisten budjettien hallinnoinnin Effector Palvelusetelit -järjestelmän kautta

Etelä Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) henkilökohtaisen budjetin kokeilu aloitettiin vuonna 2018. Kevään aikana tehtiin määrittelytyötä järjestelmän toimintojen osalta; mitä laajennuksia Effectoriin halutaan toteuttaa henkilökohtaisen budjetin osalta. Syksyn aikanan järjestelmään toteutettiin hankkeen määrittelyvaiheessa määritellyt henkilökohtaisen budjetin laajennukset. Eksote avasi henkilökohtaisen budjetin palveluntuottajahaun marraskuun puolessa välissä ja palveluntuottajahaku henkilökohtaiseen budjettiin on jatkuva. Tällä hetkellä hyväksyttyjä palveluntuottajia on yhteensä 24 kappaletta.

Henkilökohtaisen budjetin kokeilun myötä Eksoten palse.eksote.fi -portaaliin tuli käyttöön asiakkaiden vahva tunnistautuminen (suomi.fi-tunnistautuminen). Vahva tunnistautuminen järjestelmään mahdollistaa, että henkilökohtaisen budjetin asiakkaille voidaan näyttää portaalissa palveluntuottajan palvelusta kirjaama palveluraportti. Asiakkaat pystyvät yhä seuraamaan henkilökohtaisen budjettinsa käyttöä myös kirjautumalla portaaliin henkilökohtaisen budjetin numerolla ja asiakkaan varmenteella. Tällöin asiakkaalle ei kuitenkaan näytetä henkilökohtaisen budjetin palvelussa muodostuneita palveluntuottajan kirjaamia palveluraportteja.

Helmikuusta lähtien henkilökohtaisen budjetin saaneet asiakkaat ovat voineet suunnitella henkilökohtaisen budjettinsa käyttöä portaalissa. Asiakas voi suunnittelutyökalun avulla hahmotella, mihin palveluihin hän haluaa käyttää henkilökohtaista budjettiaan. Suunnittelutyökalu kertoo asiakkaalle, kuinka paljon suunniteltu palvelu kustantaa.

Myös henkilökohtaisen budjetin palveluntuottajahakuun on tullut uudistuksia. Henkilökohtaisen budjetin palveluntuottajahakuun saa nyt hakuehdoiksi palveluntuottajahakemuksen tietoryhmiä. Tämän avulla palveluntuottajia voidaan hakea esimerkiksi kotiin tuotettavien palveluiden toimialueen perusteella. Tämän lisäksi palveluntuottaja pystyy lähettämään portaalin kautta ilmoituksen toiminnan lopettamisesta. Palveluntuottajan lopettamisilmoituksesta tulee viesti hakemusten käsittelijälle ja hakemuksen voimassaolo asetetaan päättyneeksi palveluntuottajan ilmoittamana päivänä.

Lisätietoja:
Paula Nieminen, palvelujohtaja Polycon Oy
p.044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Palse.fi -ostopalveluiden käyttöönotto Sosterissa

Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä on laajennettu toimintoja Palse.fi -ostopalveluiden käyttöönoton merkeissä vuoden 2018 loppupuolella, ja varsinainen käyttöönotto on aloitettu vuoden 2019 alussa. Palse.fi -maksusitoumukset on otettu käyttöön tehostetun ja vaativan tehostetun palveluasumisen piirissä. Sähköinen palvelusetelijärjestelmä (www.palse.fi) auttaa reaaliaikaisessa tiedonvälityksessä palveluntuottajien ja sairaanhoitopiirin välillä. Järjestelmä sisältää toiminnot ostopalvelumaksusitoumusten kirjaamiseen ja tulostamiseen.

Käyttöönoton yhteydessä järjestelmää tehostetaan myös sähköisen allekirjoituksen ja kirjelähetyksen (iPost) myötä, mitkä tuovat automatiikkaa postitukseen ja vähentää manuaalista tulostamista. iPost-liittymä mahdollistaa esimerkiksi potilasohjeiden liittämisen maksusitoumusten tiedoksiantoon. Tehdyt maksusitoumukset voidaan allekirjoittaa sähköisellä allekirjoituksella, mikä nopeuttaa päätösprosessia. Ostopalveluiden laskujen käsittely on myös automatisoitu.

Lisätietoa Effector Ostopalvelut -järjestelmän tarjoamista mahdollisuuksista on saatavilla www-sivuillamme http://www.polycon.fi/ratkaisut/ostopalvelut.

Potilaille kotiin lainattavien lääkintälaitteiden hallinnointi onnistuu Hoitovälineet-moduulilla

Hoitovälineet-moduulin myötä Effectoriin tulee uusi Hoitoväline-laji, jonka avulla voidaan lainata lääkintälaitteita potilaille. Aiemmin Effectorissa on ollut mahdollista hallinnoida potilaille lainattavia apuvälineitä sekä osastoilla käytössä olevia lääkintälaitteita. Ennen tätä moduulia jotkut organisaatiot ovat kirjanneet potilaille lainattavia lääkintälaitteita apuvälineiksi Effectoriin, jotta lainaustiedot saadaan tallennettua johonkin järjestelmään. Osa organisaatioista on puolestaan kirjannut tällaiset lainaustapahtumat ruutuvihkoon. Nyt moduulin myötä lääkintälaitteiden lainaaminen on mahdollista, eikä laitteita tarvitse kirjata apuvälineiksi Effectoriin, sillä riskinä on, että ne sekoittuvat lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden kanssa.

Hoitoväline-lajille voidaan tehdä useita erilaisia taustaohjauksia koskien muun muassa hoitovälineiden sovellusoikeutta, juoksevaa numerointia ja poistotapaa. Effectoriin laitteiksi tai apuvälineiksi kirjattujen välineiden lajin pystyy vaihtamaan tarvittaessa hoitovälineeksi. Hoitovälineille on samat toiminnot mahdollisia kuin lääkintälaitteille ja apuvälineillekin; niitä voidaan tilata Effectorin kautta, tehdä työ- ja kuljetusmääräyksiä sekä muodostaa kokoonpanoja. Hoitovälineet näkyvät sekä Etsi apuväline- että Etsi laite -hakunäkymissä. Ne näkyvät myös Etsi potilas -hakunäkymässä Potilaan laitteet -alalehdellä, josta on kerralla nähtävissä, mitä kaikkia välineitä potilaalla on tai on ollut.

Hoitovälineen lainaus potilaalle sekä palautus tapahtuvat samalla tavalla kuin apuvälineilläkin. Hoitovälineet-moduulin myötä Effectoriin tulee Lainausehtojen muutokset -ohjaustaulu, jossa voidaan asettaa hoitoväline-lajille omanlaisensa lainausehdot. Samassa ohjaustaulukossa voi myös asettaa eri toimipisteille erilaisia lainausehtoja.

Lisätietoja:
Annika Yli-Jaskari, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 0400 853 147, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.