Uutiset

Case KHSHP: Siirtyminen ostopalveluista palveluseteleihin laski kustannuksia 13 - 15 %

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä otti lääkinnällisen kuntoutuksen fysio- ja toimintaterapioiden sähköiset palvelusetelit käyttöön vuoden 2013 alusta. Sitä ennen vastaavat palvelut hankittiin ostopalveluina. Palveluseteleiden käyttöönotosta lähtien ostopalveluja on käytetty vain niissä tilanteissa, kun potilas käyttää oikeuttaan kieltäytyä palvelusetelistä ja/tai kun potilaan yksilöllisen tarpeen kannalta on perusteltua jatkaa terapiaa tutun palveluntuottajan kanssa.

Syyskuussa 2014 koottiin tilastoja toteutuneista palvelusetelikustannuksista ja verrattiin niitä vuoden 2012 ostopalvelutoiminnan kustannuksiin. Voitiin todeta, että mikäli vuonna 2013 palveluseteleillä myönnetyt palvelut olisi hankittu vuoden 2012 keskimääräisillä ostopalveluhinnoilla, kustannukset olisivat olleet huomattavasti suurempia. Fysioterapiapalveluissa säästöä tuli 13 % ja toimintaterapiapalveluissa jopa 15 %. Rahassa mitattuna tämä tarkoittaa pelkästään fysioterapioiden osalta noin 37.000 euron vuosittaista kustannussäästöä.

KHSHP:n kuntoutuspäällikkö Tanja Avelin toteaakin, että "vaikka palveluiden kokonaismäärä on pysynyt kutakuinkin samana, olimme kyllä huomanneet, että rahaa kuluu vähemmän kuin aikaisimpina vuosina. Se, että prosentuaalinen säästö on näinkin merkittävä, oli kuitenkin positiivinen yllätys."

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri on sittemmin ottanut sähköiset palvelusetelit käyttöön myös puheterapiapalveluissa syksyllä 2013 ja psykoterapiapalveluissa syksyllä 2014.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri on ollut sähköisen palvelusetelin edelläkävijä ja ottanut käyttöön Effector Palvelusetelit -järjestelmän ja palse.fi -palveluseteliportaalin jo syksyllä 2012.

Palveluseteli sopii ostopalveluita paremmin järjestämismuodoksi sellaisille palveluille, joissa määrällinen volyymi on riittävän suuri, palveluntuottajien määrä on niin iso, että kilpailu toimii, ja ostettavat palvelut ovat selkeästi kategorisoitavissa "tuotteisiin". Ostopalvelujen ja puitesopimusten ongelmana on, että markkinat sulkeutuvat pitkäksi ajaksi, mikä estää uusien toimijoiden tulon markkinoille ja pitkällä tähtäimellä johtaa markkinoiden monopolisoitumiseen.

Lisätietoja:
Tanja Avelin, kuntoutuspäällikkö , KHSHP
p. 03-629 2221, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Leif Esselström, toimitusjohtaja, Polycon Oy
p. 040 578 9608, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.