Portaaliuutiset

Huoltokatko - Serviceavbrott 22.9.2017

Portaalissa huoltokatko 22.9.2017 02:00 - 06:00.
Serviceavbrott i portalen 22.9.2017 02:00 - 06:00.

Huoltokatko - Serviceavbrott 19.9.2017

Portaalissa huoltokatko 19.9.2017 02:00 - 06:00.
Serviceavbrott i portalen 19.9.2017 02:00 - 06:00.

TIEDOTE: palse.fi -portaalissa käyttöön säännöllinen salasanan vaihto

Palse.fi -portaalin tietoturvan tason nostamiseksi portaalissa otetaan käyttöön säännöllinen salasanan vaihtaminen kolmen kuukauden välein. Portaali edellyttää sisäänkirjautumisen yhteydessä vaihtamaan salasanan uuteen, kun edellisestä salasanan vaihdosta on kulunut 90 päivää. Muutos astuu voimaan 18.9.2017.

Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alue laajentaa sähköisten palveluseteleiden käyttöä

Raision ja Ruskon yhteystoiminta-alueen sosiaali- ja terveyskeskus aloittaa lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelin myöntämisen. Lapsiperheiden kotipalvelun palveluntuottajahaku aukesi jo kesän alussa 15.6. ja on ollut auki siitä lähtien. Palveluseteleiden myöntö aloitetaan 1.10.

Palvelusetelin avulla pyritään tukemaan arjen sujumista ja vanhempien jaksamista. Palvelusetelipalvelulla on tarkoitus tarjota asiakkaille lyhytaikaista lastenhoitoapua sekä välttämätöntä kodinhoitoapua. Palvelusetelin avulla pyritään vahvistamaan lapsiperheiden hyvinvointia ja ennaltaehkäisemään perhetilanteen vaikeutumista.

Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alue aloitti sähköisten palveluseteleiden myöntämisen jo keväällä. Huhtikuun alusta on myönnetty rintamaveteraanien avokuntoutuksen ja kotiin vietävien palveluiden palveluseteliä sekä kotihoidon tukipalveluiden palveluseteliä.

Lisätietoja:
Minna Lehtinen, palveluohjaaja, Raision kaupunki
p. 044 797 2394, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Paula Nieminen, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Huoltokatko - Serviceavbrott 16.9.2017

Portaalissa huoltokatko 16.9.2017 22:00 - 06:00.
Serviceavbrott i portalen 16.9.2017 22:00 - 06:00.

Huoltokatko - Serviceavbrott 18.8.2017

Portaalissa huoltokatko 18.8.2017 02:00 - 06:00.
Serviceavbrott i portalen 18.8.2017 02:00 - 06:00.

HUS:n palvelusetelit siirretty kansalliseen palse.fi -palveluportaaliin - HUS servicesedlar flyttade till den nationella palse.fi –serviceportalen

HUS:n oma palveluseteliportaali on yhdistetty kansalliseen palse.fi -palveluseteliportaaliin https://palse.fi.

HUS egen servicesedelportal har slåtts ihop med den nationella palse.fi -servicesedelportalen https://palse.fi.

Sähköisen allekirjoituksen ja iPostin hyödyntäminen Vaasan sairaanhoitopiirissä

Vaasan sairaanhoitopiiri hyödyntää päätöksentekoprosessissa kahta toistaan täydentävää toiminnallisuutta: sähköistä allekirjoitusta sekä päätösten automaattista postitusta iPostin kautta. Yhdessä käytettynä toiminnallisuudet mahdollistavat sairaanhoitopiirille täysin paperittoman päätösten hyväksynnän ja käsittelyn.

Sähköinen allekirjoitus on käyttäjän kannalta nopeaa ja helppoa, eikä allekirjoitus ole väärennettävissä. Järjestelmään jää luotettava merkintä asiakirjan allekirjoittajasta ja allekirjoituksen ajankohdasta. Luotettavuutta lisää se, että sähköisesti allekirjoitettu päätös muuttuu tietyiltä perustiedoiltaan lukituksi.

Effector tuottaa sähköisesti allekirjoitetusta päätöksestä PDF-muotoisen aineiston, joka lähetetään iPost-palveluun. Kullekin päätöstyypille voidaan rakentaa oma päätöspaketti eli määritellä, mitkä liitedokumentit päätöksen mukana lähetetään ja se, lähetetäänkö paketti asiakkaalle ja/vai tuottajalle.

VSHP:n kokemusten mukaan:

  • Sähköinen allekirjoitus säästä aikaa, kun paperiversiota ei tarvitse lähettää allekirjoitettavaksi. Aiemmin ongelmia aiheutti se, että osa sihteereistä istuu eri rakennuksessa kuin allekirjoittajat ja lisäksi osa allekirjoittajista on vain osapäiväisesti paikalla. Sähköisen allekirjoituksen myötä sijaisten ei myöskään tarvitse loma-aikoina muistaa tai tietää onko lähetettäviä tai allekirjoitettavia päätöksiä.
  • iPost tuo suuren avun, kun koko kirjepaketti lähtee kerralla, eikä liitteitä tarvitse tulostella ja postittaa erikseen. Automaattinen postitus säästää aikaa ja selkiyttää sihteerien työtä.
  • Kokonaisuudessaan päätöksentekoprosessi on sujuvampi ja nopeampi; päätös on potilaalla nopeammin käytettävissä.

Kumpikin toiminnallisuus voidaan ottaa käyttöön vaiheittain toimipiste- ja päätöslajikohtaisesti. VSHP:ssa toiminnallisuudet ovat tällä hetkellä käytössä keskussairaalassa ja käyttökohteita ovat palvelusetelit sekä henkilökohtaisten apuvälineiden, kuntoutuksen ja sairaanhoidon maksusitoumukset.

Lisätietoja:
Pirjo Pylkkä, Vaasan sairaanhoitopiiri
p. 06 213 2413, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 
Niina Uolamo-Paakkonen, kehitysjohtaja, Polycon Oy
p. 040 519 3934, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

HUS:n kokemuksia laskimokirurgian sähköisistä palveluseteleistä

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on hallinnoinut laskimokirurgian palveluseteliprosessia sähköisesti Effector Palvelusetelit -järjestelmän kautta nyt vuoden. Aiemmin HUS myönsi laskimokirurgian palveluseteleitä potilastietojärjestelmänsä kautta.

Laskimokirurgiassa on käytössä kaksi eri palveluseteliä; Laskimovajaatoiminnan ensiarvio ja poliklininen tutkimus sekä Laskimovajaatoiminnan lämpökatetrihoito, jota myönnetään joko yhdelle tai kahdelle jalalle. Palveluntuottajia on mukana kolme ja palvelusetelin saaneen potilaan asema on varsin hyvä; potilaalle voidaan tarjota aikaa viikon sisällä. Ensimmäiset ensiarvion palvelusetelit myönnettiin 3.6.2016 ja tähän mennessä hyväksyttyjä palvelusetelipäätöksiä on 629 kappaletta. Hyväksyttyjä lämpökatetrihoidon palveluseteleitä puolestaan on 154 kappaletta. Niitä alettiin myöntää hieman myöhemmin, lokakuussa 2016.

Palveluseteliprosessi on HUS:n työntekijöiden kannalta mahdollisimman automatisoitu. Effectorin ja HUS:n potilastietojärjestelmän Uranuksen välille luotu integraatio mahdollistaa sen, että potilastietojärjestelmän palvelusetelijonoon asetetulle potilaalle luotuu automaattisesti palvelusetelipäätös Effectoriin. Vastaavasti jonosta poistetun potilaan palvelusetelipäätös muuttuu perutuksi. Enfon-integraatio puolestaan helpottaa päätösten postitusta; Effectorissa hyväksytyt palvelusetelipäätökset lähtevät automaattisen postituksen kautta potilaille tarvittavine liitedokumentteineen.

HUS:n sisäisessä palautekyselyssä varmistui, että käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä uuteen prosessiin:
"Mielestäni tämä sähköinen on nopeampi ja helpompikin. Vanhalla systeemillä eri aikana tehtäviä työvaiheita oli monta ja niiden hallinnoiminen vei resursseja."

Kuntouttavan työtoiminnan palvelusetelipalvelun palveluntuottajahaku aukesi Eksotella

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri avasi palveluntuottajahaun uuteen palvelusetelipalveluun maanantaina 12.6.2017. Haussa haetaan palveluntuottajia syyskuussa alkavaan kuntouttavan työtoiminnan palvelusetelipalveluun. Palveluntuottajahaku on jatkuva. Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelu, jota säätelee laki kuntouttavasta työtoiminnasta. Sen mukaan yritykset eivät voi tuottaa kyseistä palvelua, vaan palveluntuottajina voivat toimia kolmannen ja julkisen sektorin toimijat. Eksotella on ennestään palvelusetelipalveluita omaishoidossa, tehostetussa kotisairaanhoidossa, lapsiperheiden kotipalvelussa sekä henkilökohtaisessa avussa.

Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on ehkäistä työttömyyden aiheuttamia kielteisiä vaikutuksia asiakkaan toimintakykyyn, vahvistaa asiakkaan elämän- ja arjenhallintaa sekä työ- ja toimintakykyä ja ehkäistä syrjäytymistä tarjoamalla mahdollisuutta työtoimintaan ja muihin palveluihin. Palvelun järjestäminen perustuu aktivointi- tai monialaiseen työllistymissuunnitelmaan, joka laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Palvelusetelin käyttöönotolla halutaan tuottaa asiakkaille valinnanvapautta kuntouttavan työtoiminnan palveluntuottajan osalta, lisätä asiakkaiden motivaatiota palveluun sekä luoda uudenlaisia yhteistyömuotoja järkevästi ja laadukkaasti. Palveluseteli tarjoaa ostopalvelukilpailutusta kevyemmän vaihtoehdon palvelujen hankintaan ja tuottamiseen.

Lisätietoja:
Tuula Kähäri, palvelupäällikkö, sosiaalinen työllistäminen ja verkostoyhteistyö, Eksote
p. 040 513 6610, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Leila Korte, ostopalvelukoordinaattori, sosiaalinen työllistäminen ja verkostoyhteistyö, Eksote
p. 040 146 3242, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 
Paula Nieminen, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.