Portaaliuutiset

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri aloitti henkilökohtaisten budjettien hallinnoinnin Effector Palvelusetelit -järjestelmän kautta

Etelä Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) henkilökohtaisen budjetin kokeilu aloitettiin vuonna 2018. Kevään aikana tehtiin määrittelytyötä järjestelmän toimintojen osalta; mitä laajennuksia Effectoriin halutaan toteuttaa henkilökohtaisen budjetin osalta. Syksyn aikanan järjestelmään toteutettiin hankkeen määrittelyvaiheessa määritellyt henkilökohtaisen budjetin laajennukset. Eksote avasi henkilökohtaisen budjetin palveluntuottajahaun marraskuun puolessa välissä ja palveluntuottajahaku henkilökohtaiseen budjettiin on jatkuva. Tällä hetkellä hyväksyttyjä palveluntuottajia on yhteensä 24 kappaletta.

Henkilökohtaisen budjetin kokeilun myötä Eksoten palse.eksote.fi -portaaliin tuli käyttöön asiakkaiden vahva tunnistautuminen (suomi.fi-tunnistautuminen). Vahva tunnistautuminen järjestelmään mahdollistaa, että henkilökohtaisen budjetin asiakkaille voidaan näyttää portaalissa palveluntuottajan palvelusta kirjaama palveluraportti. Asiakkaat pystyvät yhä seuraamaan henkilökohtaisen budjettinsa käyttöä myös kirjautumalla portaaliin henkilökohtaisen budjetin numerolla ja asiakkaan varmenteella. Tällöin asiakkaalle ei kuitenkaan näytetä henkilökohtaisen budjetin palvelussa muodostuneita palveluntuottajan kirjaamia palveluraportteja.

Helmikuusta lähtien henkilökohtaisen budjetin saaneet asiakkaat ovat voineet suunnitella henkilökohtaisen budjettinsa käyttöä portaalissa. Asiakas voi suunnittelutyökalun avulla hahmotella, mihin palveluihin hän haluaa käyttää henkilökohtaista budjettiaan. Suunnittelutyökalu kertoo asiakkaalle, kuinka paljon suunniteltu palvelu kustantaa.

Myös henkilökohtaisen budjetin palveluntuottajahakuun on tullut uudistuksia. Henkilökohtaisen budjetin palveluntuottajahakuun saa nyt hakuehdoiksi palveluntuottajahakemuksen tietoryhmiä. Tämän avulla palveluntuottajia voidaan hakea esimerkiksi kotiin tuotettavien palveluiden toimialueen perusteella. Tämän lisäksi palveluntuottaja pystyy lähettämään portaalin kautta ilmoituksen toiminnan lopettamisesta. Palveluntuottajan lopettamisilmoituksesta tulee viesti hakemusten käsittelijälle ja hakemuksen voimassaolo asetetaan päättyneeksi palveluntuottajan ilmoittamana päivänä.

Lisätietoja:
Paula Nieminen, palvelujohtaja Polycon Oy
p.044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Huoltokatko - Serviceavbrott 6.3.2019

Portaalissa huoltokatko 6.3.2019 23:00 - 24:00.
Serviceavbrott i portalen 6.3.2019 23:00 - 24:00.

Palse.fi -ostopalveluiden käyttöönotto Sosterissa

Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä on laajennettu toimintoja Palse.fi -ostopalveluiden käyttöönoton merkeissä vuoden 2018 loppupuolella, ja varsinainen käyttöönotto on aloitettu vuoden 2019 alussa. Palse.fi -maksusitoumukset on otettu käyttöön tehostetun ja vaativan tehostetun palveluasumisen piirissä. Sähköinen palvelusetelijärjestelmä (www.palse.fi) auttaa reaaliaikaisessa tiedonvälityksessä palveluntuottajien ja sairaanhoitopiirin välillä. Järjestelmä sisältää toiminnot ostopalvelumaksusitoumusten kirjaamiseen ja tulostamiseen.

Käyttöönoton yhteydessä järjestelmää tehostetaan myös sähköisen allekirjoituksen ja kirjelähetyksen (iPost) myötä, mitkä tuovat automatiikkaa postitukseen ja vähentää manuaalista tulostamista. iPost-liittymä mahdollistaa esimerkiksi potilasohjeiden liittämisen maksusitoumusten tiedoksiantoon. Tehdyt maksusitoumukset voidaan allekirjoittaa sähköisellä allekirjoituksella, mikä nopeuttaa päätösprosessia. Ostopalveluiden laskujen käsittely on myös automatisoitu.

Lisätietoa Effector Ostopalvelut -järjestelmän tarjoamista mahdollisuuksista on saatavilla www-sivuillamme http://www.polycon.fi/ratkaisut/ostopalvelut.

Huoltokatko - Serviceavbrott 21.2.2019

Portaalissa huoltokatko 21.2.2019 21:00 - 23:00.
Serviceavbrott i portalen 21.2.2019 21:00 - 23:00.

Huoltokatko - Serviceavbrott 11.2.2019

Portaalissa huoltokatko 11.2.2019 21:00 - 23:00.
Serviceavbrott i portalen 11.2.2019 21:00 - 23:00.

Suunnittelematon käyttökatko ohi - Oplanerat driftavbrott över

Yleisessä palse.fi-portaalissa oli suunnittelematon käyttökatko 30.1.2019 aamulla. Alihankkijan huoltotoimenpiteen yhteydessä verkkoliikenteeseen tuli katko, joka saatiin korjattua klo 12:19. Pahoittelemme käyttökatkoksesta aiheutunutta harmia!

Ett oplanerat driftavbrott inträffade i den allmänna palse.fi-portalen på morgonen 30.1.2019. I samband med underleverantörens underhåll uppstod avbrott i nättrafiken, som korrigerades kl 12:19. Vi beklagar de besvär som orsakats av avbrottet!

Huoltokatko - Serviceavbrott 17.1.2019

Portaalissa huoltokatko 17.1.2019 21:00 - 23:00.
Serviceavbrott i portalen 17.1.2019 21:00 - 23:00.

Valinnanvapauskokeilujen kautta kokemustietoa tietojärjestelmäkehittämisen tueksi

Valinnanvapautta on kahden viime vuoden ajan kokeiltu eri puolilla Suomea Palvelut asiakaslähtöisiksi -kärkihankkeen alla. Valinnanvapauskokeilujen keskeisintä antia käydään STM:n johdolla läpi joulukuun alussa Finlandia-talolla.

Toteutetuissa valinnanvapauskokeiluissa on onnistuttu keräämään monipuolisesti tietoa mm. suoran valinnan palvelujen ja henkilökohtaisen budjetoinnin vaikutuksista eri sidosryhmiin ja palvelujen tarjontaan. Kokeiluhankkeiden kanssa rinnan on kehitetty valinnanvapauden kansallista tietojärjestelmäarkkitehtuuria, josta keskeisen osan muodostavat Kelan tuottamat Kanta-palvelut ja valinnanvapauden tiedonhallintapalvelut.

Valinnanvapauskokeilut ovat tuoneet runsaasti arvokasta kokemustietoa myös Effector Palvelusetelit -järjestelmän kehittämisen tueksi. Palvelusetelitoiminnan sähköiseen hallintaan toteutettu järjestelmäratkaisu taipuu tänä päivänä ketterästi henkilökohtaisen budjetin ja asiakassetelin sähköiseen hallintaan. Henkilökohtaisen budjetin sähköisestä hallinnasta saadaan jatkuvasti järjestelmäkehittämisen tueksi lisää tietoa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin ja Pohjanmaan valinnanvapauskokeilujen kautta.

Henkilökohtaisen budjetoinnin tarpeisiin toteutettujen Effector Palvelusetelit -järjestelmän laajennusten suunnittelussa on huomioitu mm. budjetilla hankittavien palvelujen ja palveluntuottajakunnan moninaisuus, asiakaskunnan erityistarpeet ja järjestäjän tarpeet tietojohtamisen näkökulmasta.

Lisätietoja antaa:
Paula Nieminen, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 044 253 5530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Huoltokatko - Serviceavbrott 20.12.2018

Portaalissa huoltokatko 20.12.2018 21:00 - 24:00.
Serviceavbrott i portalen 20.12.2018 21:00 - 24:00.

Huoltokatko - Serviceavbrott 10.12.2018

Portaalissa huoltokatko 10.12.2018 21:00 - 23:00.
Serviceavbrott i portalen 10.12.2018 21:00 - 23:00.