Palvelutapahtuminen kirjaaminen

Kun asiakkaan palveluseteli on aktivoitu, voit syöttää palvelutapahtumia. Palveluseteleitä myöntävä organisaatio määrittää, monenko päivän kuluessa toteutuneesta palvelutapahtumasta kirjaus on tehtävä.

Kirjaudu portaaliin ja sen Asiakkaat-sivulle. Valitse tarvittaessa oikea organisaatio ja klikkaa palvelusetelipalvelun nimeä, jolloin sen alle listautuvat kaikki aktivoimasi asiakkaat. Kun seteli on käytetty loppuun, saat sen näkyviin valitsemalla Näytä vanhat asiakkaat/setelit. Vanhalle setelille saa annettua hoitopalautteen ja sen saa laskutettua normaalisti, vaikka se näkyy asiakaslistauksessa harmaana.

Klikkaa sen asiakkaan setelinumeroa, jonka palvelusetelin tiedot haluat avata. Tästä avautuu kyseisen palvelusetelin tiedot.

Palvelusta riippuen palvelutapahtuma joko kirjataan riville tai muodostetaan automaattisesti hoitopalautteen perusteella.

 

Palvelutapahtuman kirjaaminen riville

Tapahtumat-otsikon alla näkyy rivejä palvelutapahtuman kirjaamista varten. Mikäli et näe palvelutapahtuman kirjausrivejä, tarkista käyttäjähallinnasta, että sinulla on hoidolliset oikeudet kyseiseen palvelusetelipalveluun.

Palveluseteliin liittyvien palvelutapahtumien syöttö

Kirjoita riville asiakkaan palvelutapahtuma, kukin tapahtuma omalle rivilleen. Kirjoita Pvm-sarakkeeseen palvelutapahtuman päivämäärä tai jakso. Valitse Palvelu-kentän alanuolen valikosta toteutunut palvelu, kirjoita palvelun Määrä palvelun yksikön mukaisesti (esim. vuorokausien määrä), sekä mahdolliset muut tarvittavat tiedot.

Rivitiedot tallennettuasi, valitse painike: Tallenna muutokset. Tämän jälkeen rivin oikeaan reunaan tulee palvelutapahtumatietojen muokkaus -pikakuvake:

Palvelutapahtumatietojen muokkaus -pikakuvake

Mikäli haluat myöhemmin muokata tapahtumatietoja, valitse palvelutapahtumatietojen muokkaus -pikakuvake. Tee tarvittavat muutokset ja valitse rivien alapuolelta painike: Tallenna muutokset. Palvelutapahtuma on muokattavissa kirjausajan puitteissa.

Kun olet valinnut muokkaus-pikakuvakkeen, etkä ole vielä tallentanut, pikakuvake vaihtuu poisto-pikakuvakkeeksi:

Palvelutapahtumien poisto -pikakuvake

Valitse poisto-pikakuvake, kun haluat poistaa tallentamasi palvelutapahtumarivin.

Sivulla näytetään oletusarvoisesti ainoastaan laskuttamatta olevat tapahtumat. Saat laskutetut tapahtumat näkyviin poistamalla ruksin kohdasta Vain laskuttamattomat.

 

Palvelutapahtuman muodostaminen hoitopalautteen perusteella

Joissain palveluissa palvelutapahtumaa ei kirjata riville, vaan se muodostuu hoitopalautteen perusteella. Tapahtumat-otsikon alla näkyy myöntävän organisaation kirjoittama ohjeteksti palvelutapahtuman ja hoitopalautteen kirjaamiseen liittyen. Ohje on palvelusetelipalvelukohtainen:

Palvelutapahtuman muodostaminen hoitopalautteen perusteella

Klikkaa Uusi hoitopalaute -linkkiä ja täytä tiedot. Jos et pysty täyttämään kaikkia tietoja, voit tallentaa hoitopalautteen keskeneräisenä valitsemalla Tallenna muutokset lähettämättä lomaketta. Pääset myöhemmin muokkaamaan aloittamaasi palautetta. Kun hoitopalaute on valmis, valitse Hyväksy ja lähetä lomake. Hoitopalautteen lähettämisen jälkeen palautelomakkeen tietoja ei enää voi muokata. Palvelutapahtuma muodostuu palautteen lähettämisen yhteydessä automaattisesti:

Palvelutapahtuma muodostettu hoitopalautteen perusteella

Huomaa, että hoitopalautteen perusteella muodostettuja palvelutapahtumia ei pääse muokkaamaan.