Uutiset

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä automatisoi apuvälineiden palautuskehotukset ja päätösten tiedoksiannot

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymässä lähtee nyt Effector-tietojärjestelmästä automaattisesti palautuskehotuskirjeitä ja päätösten tiedoksiantoja iPost-toiminnallisuutena. Järjestelmä toimittaa Postille aineiston, jonka Posti tulostaa, laittaa kirjekuoriin ja kantaa vastaanottajille.

Palautuskehotuskirjeitä luodaan määräaikaiseen lainaan luovutetuista apuvälineistä, joita ei ole palautettu määräaikaan mennessä. Järjestelmään on määritelty, että palautuskehotuskirjeet lähtevät 14 vuorokauden päästä lainan määräajan umpeutumisesta. Palautuskehotukseen voi vastata puhelimitse tai sähköisen asioinnin ja Hyvis.fi – sivuston kautta.

Uutena toiminnallisuutena toteutettiin kuolinpesille lähetettävät palautuskehotuskirjeet apuvälineistä, joita ei ole palautettu 14 vuorokauteen lainaajan kuolinpäivästä. Näin voidaan varmistaa, että omaiset ovat tietoisia siitä, mihin apuvälineet pitää palauttaa. Näiden kirjeiden lainat ovat pääsääntöisesti pitkäaikaiseen lainaan luovutettuja apuvälineitä, jotka eivät poimiudu mukaan määräaikaiseen lainaan annettujen välineiden palautuskehotuksiin. Lisäksi kirjeen teksti on sisällöltään hieman erilainen.

iPost-toiminnallisuutta eli automaattista postitusta hyödynnetään myös päätösten postituksessa. Kun potilaalle on myönnetty kuntoutusta, esim. fysioterapiaa, hänelle luodaan kuntoutuksen maksusitoumus, jonka hyväksyjä allekirjoittaa sähköisesti toimikortillaan järjestelmässä. Allekirjoitus luo automaattisesti aineiston, joka seuraavana yönä lähtee Postille. Aineisto sisältää allekirjoitetun maksusitoumuksen sekä liitetiedostot, jotka on määritelty lähetettäväksi potilaalle kyseisen päätöslajin yhteydessä. Potilas vie palveluntuottajalle maksusitoumuksen, jonka perusteella hän saa myönnetyn palvelun.

Myös palveluntuottajalle voidaan lähettää maksusitoumus automaattisesti iPost-toiminnallisuuden avulla. Tuottajalle lähetettäviä maksusitoumuslajeja ovat kuntoutuksen maksusitoumus, korjausmaksusitoumus ja sairaanhoidon maksusitoumus.

iPost-toiminnallisuutta hyödynnetään myös muissa potilaskirjeissä, kuten apuvälineen käytön seurantaa koskevissa kyselyissä ja terveydenhuollon laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien turvallisuustiedotteiden postituksessa.

”Automaattinen postitus on aktivoinut asiakkaita ilmoittamaan apuvälineen käyttötarpeen jatkumisesta ja tehostanut apuvälineiden palautumista. Paperiton toimintamalli on vapauttanut työaikaa suoraan asiakastyöhön ja madaltanut kynnystä apuvälineen käytön aktiivisempaan seurantaan. Teknisesti kirjeiden lähettäminen on ollut ongelmatonta ja toiminto sopii hyvin apuvälineprosessin sujuvoittamiseen.”

Lisätietoja:
Tarja Tiitinen, kuntoutuspäällikkö, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
p. 044 719 5642, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Riikka Pyykkönen, projektikoordinaattori, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
p. 044 719 5640, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Marianne Hakkarainen, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 050 428 3030, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.