Uutiset

Effector ja varastonhallinnan laajennukset Satakunnan sairaanhoitopiirissä

Satakunnan keskussairaala lähestyi Polyconia keväällä 2017, sillä suunnitteilla oli uusi apuvälinekeskus ja samassa yhteydessä nousi esiin tarve päivittää Effectoria tukemaan paremmin uuden toimintaympäristön prosesseja. Uudessa apuvälinekeskuksessa tulisi olemaan uusi keskusvarasto huoltoineen, ja nykyisissä terveyskeskuksissa olisi vain suppeat käsivarastot apuvälineitä. Uusi apuvälinekeskus valmistuu vuoden 2020 alussa, ja toiminta alkaa kevättalvella uunituoreen Effector-version kanssa.

Aiemmin Effectorissa ei ole ollut riittävän monipuolista ratkaisua varaston kokonaisuuden hallintaan. Uutena kehitystyönä mukaan tulee mm. hyllypaikkakohtainen varastokirjanpito, viivakooditarrat myös varastopaikoille, sekä voimakkaasti mobiililaitteen käyttöön nojaavat prosessit. Lisäksi jo olemassa olevia moduuleja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Projektissa on myös noussut esiin muita tarpeita, joita toteutetaan yleisenä kehitystyönä muillekin Effector-käyttäjille, kuten vain apuvälineen lainan aikana kuluva määräaikaishuoltoväli tai mahdollisuus määritellä apuvälineille säädettäviä ominaisuuksia.

Kehitystyö on vielä kesken, mutta tällä hetkellä testikäytössä on jo muutamia ominaisuuksia kuten hyllypaikkojen määrittely ja varastotarrojen tulostus. Effector Mobileen tulee uusia käyttöliittymiä ja toiminnallisuuksien laatiminen on hyvässä vauhdissa.

Loppuvuodesta valmistuvat hyllytys- ja keräilykokonaisuudet sekä koko operaation yhteen sitovat prosessiohjaukset. Tarkoitus on välttää käsin tehtäviä kirjauksia mahdollisimman paljon, ja tässä käytetään apuna tietoja välineen sijainnista ja sen vaiheesta prosessissa. Esimerkiksi huoltotyömääräyksen yhteydessä voidaan luoda automaattisesti myös kuljetusmääräys, mikäli apuväline tarvitsee palauttaa keskusvarastoon huoltoa varten. Kesän alussa valmistuu uusi toiminnallisuus, jolla voidaan päivittää varaosia lataamalla Excel-taulukko Effectoriin.

Vaikka monia toimintoja on mahdollista tehdä myös Effectorin työpöytäversiossa, on kantavana ajatuksena ollut pyrkiä vähentämään kirjausta vaativia tehtäviä ja tehdä jäljelle jäävistä tehtävistä mahdollisimman vaivattomia. Varastonhallinnan toteutus nojaa paljon mobiilipäätelaitteen käyttöön, ja tätä voidaan hyödyntää niin hyllytys- ja keräilypyyntöjen kirjaamisessa kuin varaosien tilaamisessa ja inventointitehtävissä. Esimerkiksi keräilypyynnöt kirjautuvat mobiililaitteisiin työlistalle, josta työt ovat poimittavissa.

Projektissa toteutetaan myös liittymiä muihin järjestelmiin. Effectorista viedään kuljetuspyynnöt kuljetusjärjestelmään, jossa varsinainen kuljetusten järjestely autoineen ja reitteineen hoidetaan. Myöhemmin tarkoituksena on toteuttaa myös integraatio taloushallinnon järjestelmään.

Satakunnan sairaanhoitopiirin projektista lisää pääsee kuulemaan Effector-pääkäyttäjäpäivillä Tampereella 15.-16.5.2019. Mikäli haluat kuulla lisää Effectorin varastonhallintaa koskevista uudistuksista, lisätietoja antaa:

Jussi Sulopuisto, palvelupäällikkö Polycon Oy
p.050 325 0336, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.