Uutiset

Effector tukee toimintamallin muutosta PKSSK:ssa

Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymässä parannettiin maaliskuussa 2015 asiakaslähtöistä apuvälinepalvelua siten, että ne keskussairaalan vuodeosastoilta kotiutuvat potilaat, joiden turvallinen kotiutuminen edellyttää apuvälineen saamista lainaan, saavat tarvittavat apuvälineet lainaan suoraan keskussairaalasta, eikä niitä tarvitse enää hakea omasta terveyskeskuksesta. Potilaan apuvälineprosessin seuranta siirtyy pääsääntöisesti kotikunnan terveyskeskuksen terapeuteille. Tieto seurannan tarpeesta lähetetään terveyskeskukseen sairauskertomuksen viestillä. Apuvälineen lainaava terapeutti ohjeistaa, tuleeko asiakkaan palauttaa apuväline omaan terveyskeskukseensa vai kontrollikäynnillä sairaalaan.

Apuvälineen lainaukselle Effectoriin kirjataan nyt sekä keskussairaalan lainaksi antava paikka että palautuspaikka. Nämä tiedot kirjautuvat myös lainauksesta tulostettavalle lainaussopimukselle, jotta asiakas tietää ottaa oikeaan paikkaan yhteyttä, jos hänellä on apuvälineeseen tai sen käyttöön liittyvää kysyttävää, esimerkiksi apuvälineiden laina-ajan jatkamiseen tai huoltoon liittyen. Kussakin terveyskeskuksessa voidaan myös seurata Effectorista ajantasaisesti, kenelle ja mitä apuvälineitä keskussairaalasta on tällä uudella käytännöllä lainattu siten, että apuvälineiden palautuspaikka on kyseinen terveyskeskus.

Apuvälineiden lainauksen kirjausta kevennettiin samalla siten, että sekä määräaikaiset että toistaiseksi lainaan annettavien apuvälineiden lainaukset kirjataan nyt lainaustoiminnon kautta Effectoriin. Ennen toistaiseksi lainaan annettavien apuvälineiden lainaukset kirjattiin apuvälinepäätökselle, mutta nyt apuvälinepäätöstä käytetään ainoastaan palveluntuottajalta kokeilukäytössä olevien apuvälineiden lainauksen kirjaukseen ja mahdolliseen hankintaan. Lisäksi alueella luovuttiin edellä mainittujen lainaussopimusten allekirjoituskäytännöstä.

Apuvälinekeskuksen palvelupäällikkö Merja Kosonen kommentoi muutosta seuraavasti:
"Uudella toimintamallilla toimimisesta on tullut vain positiivista palautetta eri tahoilta. Toimintamallin toteuttaminen vaati myös muutoksia Effectorin sisältöön ja toimintatapaan. Me kerroimme Polyconille tarpeemme, he kertoivat ohjelman mahdollisuudet ja saumattomassa yhteistyössä suunnittelimme lopulliset ratkaisut."

Lisätietoja:
Merja Kosonen, palvelupäällikkö, Apuvälinekeskus, Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelut ky.
p. 013 171 2911, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Marianne Hakkarainen, palvelupäällikkö, Polycon Oy
p. 050 428 3030, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.